Na restauratie
Omstreeks 1910 werden de panden Haarlemmerdijk
101-103 afgebroken
en vervangen door een postkantoor met bovenwoningen.
De vroeg 18de eeuwse gevelsteen uit 101, waarop een
schaapherder bij zijn kudde
werd niet verkocht of in puin geslagen (een
uitzondering in die dagen)
maar werd ingemetseld in de hal van het postkantoor.
Slechts opgemerkt door de loketklanten leidde het
prachtige relief jarenlang een onopvallend bestaan
(noch de Monumentenlijst van 1928 noch Alings 1949
maakten er gewag van)
en toen in 1989 er een giromaat voor geplaatst werd,
verdween de herder helemaal uit het zicht.
Vóór restauratie
Ets van Nicolaas Berchem en detail van de gevelsteen
Toen de VVAG in 1995 achter de plannen kwam om het
postkantoor
tot appartementen te verbouwen is in overleg met het
architectenbureau,
dat aan de overzijde van de straat ook werk in
uitvoering had, de gevelsteen daar,
boven de doorgang naar het achterterrein, een plek
te geven.
In de gevel van het voormalige postkantoor was geen
goede plek te vinden.
De hakker van de steen, we mogen in dit geval best
van kunstenaar spreken,
heeft bij de compositie van zijn pastorale tafereel
gebruik gemaakt
van een aantal etsen van Nicolaas Berchem
(1620-1683).
Berchem was als kunstschilder vooral bekend om zijn
sfeervolle Italianiserende landschappen
(o.a. in het Rijksmuseum) maar hij maakte tevens een
aantal uitmuntende reeksen etsen.
De zittende herder met hondje is gevolgd naar de
titelprent van de z.g. Geitenserie,
terwijl losse etsen uit de Schapenserie gebruikt
werden
voor de overige figuratie van het landschap op de
gevelsteen. |