Na restauratie
In vrijwel alle Amsterdamse stads- en
architectuurgidsen wordt stilgestaan
bij het monumentale pand Oudezijds Voorburgwal 136
uit 1733,
waar boven de deur een uniek stuk houtsnijwerk de
aandacht trekt.
Het is het boven-deurstuk met, in hoog reliëf een
voorstelling van de bekende Admiraal Cornelis Tromp,
de zoon van de niet minder beroemde vlootvoogd
Maarten Harpertsz Tromp.
Admiraal Tromp is voorgesteld in een traditionele
heldenpose,
omringd en gesierd door attributen van zijn glorie.
Een globe, een half uitgerolde zeekaart, zijn schip
De Gouden Leeuw, zijn ‘personeel’,
zijn commandostaf, zijn medaille, en gekleed in
symbolisch borstkuras met dijstukken.
De houtsnijder heeft als voorbeeld gebruikt een
gravure van Lambert Visscher,
gemaakt naar een schilderij van Ferdinand Bol.
De enige toevoeging is, rechts naast de wereldbol,
de loop van een kanon, een ‘tromp’, een verwijzing
naar de naam van de voorgestelde.
Vóór restauratie
Portret van Cornelis Tromp, gravure van Lambert
Visscher
Het houtreliëf was in de loop der jaren, zover wij
konden nagaan
was in 1941 de laatste herstel- en schilderbeurt
geweest, ernstig vervuild en aangetast.
De afsluitende bovenrand was voor het grootste deel
verrot
en deze rotting had zich voortgezet in het
bovengedeelte van het eigenlijke relief.
Ook andere onderdelen van de deuromlijsting waren
aangetast;
het bleek dat de beide eikenhouten sierstukken aan
de onderzijde van binnenuit totaal weggerot waren.
Slechts de dikke verflagen hielden de boel nog
enigszins bijelkaar.
De VVAG besloot de gehele deuromlijsting te (laten)
restaureren
en vroeg Restauratieatelier Kees van Mierlo om een
offerte uit te brengen.
Pogingen om geld los te peuteren bij diverse fondsen
en instanties kwamen moeizaam op gang.
Houtreliëf wordt uitgenomen
Uitgenomen houtreliëf
Van het College Zeemanshoop en Het Nederlands Fonds
kregen we afwijzende reacties,
van de Vereniging De Amsterdamse Haven, de Hogere
Zeevaartschool
en Vereniging Onze Vloot niet eens antwoord op ons
verzoek.
Een actie in stadsblad De Echo, een hele pagina met
motto REDT HET KALF bracht uitkomst.
Het bleek dat vele Amsterdammers (en ook
ex-Amsterdammers) wel interesse hadden in, en geld
over hadden voor het behoud van een uniek stuk
Amsterdams historie.
Een bijdrage van de Fundatie van de Santheuvel Sobbe,
een bedrag uit het Stadsvernieuwingsfonds
en een toezegging van het Anjerfonds hielpen ons
over de brug.
In januari 1998 werd het reliëf uitgenomen, de
bovenrand viel er spontaan af,
en naar het atelier van houtrestaurateur Kees van
Mierlo overgebracht.
Restauratie en conservering van het hout werd door
hem verzorgd,
terwijl Jan Hilbers het kleuronderzoek en het
opnieuw schilderen voor zijn rekening nam.
Gerestaureerd houtreliëf tentoongesteld op de
Restauratiebeurs in december 1998
Na ruim 1 jaar kon in maart 1999
de herstelde deuromlijsting met het prachtig
gerestaureerde boven-deurstuk weer aangebracht
worden.
Tromp kan weer jaren mee! |